donderdag 29 september 2011

Hersenen in actie, Rekencollege 28-9-2011

Wat is er nieuw?


Tijdens deze les hebben we vooral geluisterd. Het was een soort van hoorcollege. Dit gaf ze ook aan voordat de les begon. Dit waren we niet gewend van de docent omdat ze eigenlijk altijd veel interactie wil in de les.


Wat hebben we geleerd?


Eigenlijk hebben we niet zoveel nieuws geleerd omdat het veel herhaling was van de vorige jaren. We hebben we geleerd waar kinderen fouten maken op het gebied van rijgen en splitsen, optellen en aftrekken tot 100. Dit betekent dat het vooral gericht was op groep 4 en 5. We hebben daarbij ook geleerd hoe je deze fouten kan zien en aanpakken. Dit hebben we gedaan door in groepjes te praten over uitgedeelde blaadjes. Mijn groepje had een blaadje over het ijsbergeffect. Dit houd in dat het topje van de ijsberg de formele som is en alles wat onder het topje zit is het leren begrijpen van de formele som. Welke stappen neem je voordat je uiteindelijk bij de formele som terecht gekomen bent.


Wat ga ik ermee doen?


Ik ga dit toepassen in mijn rekenlessen op mijn stage. Ik doe al veel van de rekenlessen dus kan ik er extra op gaan letten. Het voordeel van deze les was dat ik ook nog in groep 5 stage loop dus het sloot helemaal aan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten