woensdag 21 september 2011

Hersenen in actie, college 21-9-2011

Wat is er nieuw?

De les begon met een opmerking van Erica. Die vond het tot nu toe niet echt lekker lopen in de klas en de vraag was of we nog met elkaar wilde samenwerken. Dat wilde de klas en we begonnen aan de les.

We hadden weer een korte reflectie van de vorige les. Daarna startte de les van vandaag. Op het bord moest iedereen zijn of haar stageklas noteren en daarna gingen we met elkaar overleggen wat je kon doen op je eerste stage dag. Daarover kon je ideeen uitwisselen. Daarna volgde een pauze.

Wat heb ik geleerd?

We hebben het over cognitieve ontwikkeling gehad. Dit was eigenlijk niet nieuw voor ons want daar hebben we de hele 3e en 4e periode aan besteed met pedagogiek. Het ging over de verschillende namen die daarbij hoorde. Van Vygotsky tot Piaget. Deze informatie gingen we weer ophalen door in groepjes een 'placemet' te maken met dingen/onderwerpen erop die te maken hadden met de cognitieve ontwikkeling.

We hebben het verder uit gewerkt met nog een oefening met kaartjes. Op deze kaartjes stonden voorbeelden van gedrag dat kinderen vertonen. Kunnen ze bepaalde dingen al op een bepaalde leeftijd.

Wat ga ik doen met deze stof?

Het is duidelijk geworden dat als ik alles weer terug hoor of terug lees alles wel weer naar boven komt. Dus alles in wel opgeslagen in het lange termijn geheugen. Het moet alleen weer even terug gehaald worden naar het werkgeheugen. Als het eenmaal opgehaald is kan ik er makkelijk mee aan de slag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten