woensdag 7 september 2011

Hersenen in actie, college 2, 6-9-2011

Wat is er nieuw?

Vandaag hebben we dan wel de kans gekregen om elkaar iets beter te leren kennen. We hebben een voorstel rondje gedaan en even iets kort verteld. Daardoor kunnen we nu in ieder geval elkaar bij naam noemen voor zo ver we die nog niet wisten. Wat daardoor ook gebeurde is dat Erica een eigen persoonlijk verhaal vertelde waardoor iedereen wel geraakt werd. Dit is zeker goed voor de sfeer en de verstandhouding in de klas. Dit gaf als resultaat dat de les ook veel beter verliep

Wat heb ik geleerd?

In het eerste deel van de les heb ik niet zoveel geleerd omdat de les niet zo lekker verliep. Behalve de namen van de klas, die heb ik wel geleerd.

Het 2e deel van de les ging over de werking en onderdelen van de hersenen. We hebben het over gehad dat de linker en de rechter kant apart van elkaar werken en allebei een andere functie heeft. Ook hebben we geleerd dat hersenen een korte termijn geheugen, lange termijn geheugen, een werkgeheugen en een deel voor emoties heeft. We hebben het kort over alle namen en onderdelen van de hersenen gehad. Een ervan was de Broca, het spraakcentrum.

Het verschil tussen jongens en meiden hebben we bekeken. Met betrekking tot de hersenen natuurlijk. Dat leverde wel discussie op. Verder hebben we nog 2 hersen testen gedaan. Een ervan was een quiz en de andere wordt ook gebruikt voor kinderen die een stoornis hebben.

Wat ga ik met de stof doen?

Tot me nemen. De manier waarop het in het tweede deel van de les gebracht werd was goed. Op deze manier pik je het makkelijker op. Het was een mix van theorie en rustmomenten. Dat is veel beter dan contact informatie naar je toe te krijgen gegooid.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten