woensdag 21 september 2011

Hersenen in actie, college 7-9-2011

Wat is er nieuw?

We komen nog even kort terug op de vorige les. Dat hebben we vorig jaar eigenlijk niet gedaan. Helemaal nieuw was het Schema Leren van David Sousa. We gingen daarmee werken tijdens dit college.
We hebben tijdens de les ook een quiz gedaan en een manier waarop hersenen bij kinderen worden getest gedaan.

Wat heb ik geleerd?

Ik heb geleerd over het Schema Leren van David Sousa. Dit schema gaat als volgt: Je zintuigen nemen bepaalde dingen waar. Ruiken, proeven, zien, horen en voelen. Deze waarnemeningen gaan vervolgens naar het korte termijn geheugen. Hier wordt het verwerkt en gaat het door naar het werkgeheugen. Deze werkt samen met het lange termijn geheugen. Alle waarnemingen in het lange termijn geheugen kun je oproepen om in het werkgeheugen te gebruiken. Vanuit het lange termijn geheugen maak je emoties aan die weer terug koppelen naar je zintuigen.

De manier waarop kinderen worden getest om te bepalen hoe ver de hersenen ontwikkelt zijn en waar er nog aan gewerkt moet worden. Werken de hersenen wel goed en reageren ze ook zoals het hoort.

Een hersenvriendelijke les maken is niet zo moeilijk. Eigenlijk houd ik er al rekening mee tijdens het maken van mijn lessen. Vooral het de tijd geven aan kinderen om er rustig over na te kunnen denken gebruik ik altijd. Kinderen hebben recht om op hun eigen snelheid een antwoord te kunnen formuleren.

Wat ga ik doen met de geleerde stof?

Vooral wat we geleerd hebben over de hersenvriendelijke les ga ik toepassen in mijn eigen lessen. Ik weet nu ook hoe de hersenen informatie verwerken en gebruiken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten